راهنمای خرید, معرفی محصول

سنگ فرز چیست؟ از 0 تا صد + راهنمای خرید بهترین سنگ فرز

0تا 100 سنگ فرز

شاید زمانی که در سال ۱۹۵۴ دستگاه سنگ فرز اختراع شد، هیچکس تصور آن را هم نمی‌کرد که این دستگاه امروزه جزء مهمی از صنعت به شمار رود. به طوری که انواع مختلف آن برای کاربردهای متفاوت ایجاد شود. انواع سنگ فرز برای کاربردهای مختلف را می‌توانید از ماهان تولز تهیه کنید. کافی است با ما در شبکه‌های اجتماعی (واتساپ) تماس بگیرید.

سنگ فرز چیست و چه کاربردی دارد؟

سنگ فرز دستگاهی است که کاربردهای متفاوتی در صنعت دارد. این دستگاه برای برش دادن انواع قطعات، صیقل دادن، حکاکی یا صاف کردن سطوح به کار گرفته می‌شود. سنگ فرز که برخی آن را به نام فرز می‌شناسند با توجه به نوع و صفحه برش جهت سطوح سنگی، سرامیکی، فلزی، چوبی و… به کار گرفته می‌شود.

سنگ فرز و انواع آن

دسته بندی‌های متفاوتی برای سنگ فرز وجود دارد که براساس نوع صفحه، شکل، سایز، کاربرد و نوع منبع تغذیه دسته بندی می‌شود. در ادامه به اصلی‌ترین انواع سنگ فرز اشاره می‌کنیم.

فرز سنگ بری

همانطور که از نام این دستگاه پیداست؛ از آن به منظور برش و صیغل سنگ‌ها استفاده می‌کنند. عمده‌ترین افرادی که نیاز به استفاده از این دستگاه دارند را می‌توان در دسته‌های ساختمانی و کارگاهی دسته بندی کرد. از جمله اصلی‌ترین مشخصه‌های این دستگاه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قطر برش ۲۳۰ میلی متری یا …
  • برش با بازه سرعتی بین ۶۰۰۰ تا ۶۵۰۰ دور در دقیقه

سنگ فرز سنگ بری

خرید فرز سنگ بری

خرید فرز سنگ

خرید بهترین فرز

فرز آهنگری

یکی از غول‌های بازار فرز‌ها، فرز‌های آهنگری هستند که بخش بزرگی از بازار را به خود اختصاص داده اند. این فرز‌ها جهت برش انواع لوله فلزی، ورق‌های گالوانیزه، آهن و پروفیل و… به کار گرفته می‌شوند. از دیگر کاربردهای این محصول می‌توان به صیقل سطوح فلزی یا رنگ زدایی از فلزات گوناگون اشاره کرد.

نکته مهمی که لازم است درباره فرزهای آهنگری به آن اشاره کنیم این است که می‌توان از آن‌ها به جای فرزهای سنگ بری استفاده کرد. اما به دلیل قدرت پایین‌تری که دستگاه‌های فرز سنگ بری دارند؛ نمی‌توان از آن‌ها برای برش آهن آلات استفاده کرد.

قطر صفحه برش در فرزهای آهنگری ۱۸۰ میلی متر است. این مقدار یکی اصلی‌ترین تفاوت‌های میان سنگ فرز آهنگری و فرز سنگ بری به حساب می‌آید. همچنین صفحات در این دستگاه‌ها با سرعت ۸۰۰۰ الی ۸۵۰۰ دور در دقیقه می‌چرخند. همین باعث شده قدرت این دستگاه بیشتر از فرزهای سنگ بری باشد.

فرز انگشتی

نام این دستگاه خبر از اندازه آن می‌دهد. فرز انگشتی یکی از انواع سنگ فرز کوچک است که به منظور برش‌های کوچک، حکاکی، صیقل دادن، منبت کاری و پولیش کردن انواع فلز مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر به این نوع فرز دقت کنید می‌بینید که ظاهر نوک آن شبیه به دریل است.

فرزهای انگشتی در دو نوع گلو کوتاه و گلو بلند تولید می‌شوند. عمده‌ترین تفاوتی که میان این دو نوع فرز انگشتی دیده می‌شود؛ میزان دسترسی به قطعه است. در صورتی که دسترسی به قطعه ساده باشد؛ نیاز به دستگاه فرز انگشتی گلو کوتاه است. در حالی که اگر دسترسی به قطعه سخت باشد باید از فرز انگشتی گلو بلند استفاده کنید.

سنگ فرز انگشتی

خرید فرز انگشتی

مینی سنگ فررز

خرید مینی فرز ماهان تولز

مینی فرز

یکی دیگر از انواع سنگ فرز که استفاده از آن در ایران رایج است؛ مینی فرز است. این دستگاه همانطور که از نام آن پیداست؛ نسخه کوچک شده فرز می‌باشد. استفاده از این دستگاه مزایای بسیاری دارد که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • وزن کمتر از نمونه‌های معمولی
  • جا به جایی ساده‌تر
  • دارای انواع شارژی و برقی
  • صفحات ارزان قیمت و با نصب ساده

صفحاتی که مینی فرزها به آن نیاز دارند؛ با ابعاد ۱۸ سانتی متر یا کوچکتر در بازار هستند. دستگاه‌های مختلف نیاز به صفحات مختلف دارند. کوچکترین قطر صفحه برش که برای کارهای بسیار ظریف از آن استفاده می‌شود ۷. ۵سانتی متر می‌باشد.

اما در صورتی که بخواهید مینی فرزها را از نظر ظاهر مورد برسی قرار دهید؛ باید گفت اندازه آن‌ها چیزی در حدود ۳۰ سانتی متر است. البته مینی فرز ها در دو نوع دم دار و ساده موجود هستند. از جمله انواع مینی فرز می‌توان به برقی، بی‌سیم (شارژی) بادی (نئوماتیک) اشاره کرد.

فرز مینیاتوری

در بسیاری از موارد فرزی لازم داریم که ریز‌تر و دقیق‌تر از فرزهای انگشتی باشد. فرزهای حکاکی یا همان فرزهای مینیاتوری برای چنین کاربردهایی ساخته شده اند. این فرزها از جمله انواع سنگ فرز هستند که برای متریال‌های کوچکتر و یا سبک‌تر به کار گرفته می‌شوند.

در انتخاب این فرزها اندازه از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین طول دسته‌ها را می‌توان یکی از مهم‌ترین موارد بر شمرد. چرا که فرزهای حکاکی به وجود آمده‌‌اند تا در مکان‌هایی که دسترسی به آن‌ها سخت است یا متریال اجازه استفاده از فرز انگشتی را نمی‌دهد به کار گرفته شوند.

از جمله لوازم جانبی فرزهای مینیاتوری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دیسک‌های برش سنگ و فلز
  • دیسک‌های فلپ
  • دیسک‌های برش الماس
  • سری‌های مخصوص سوراخکاری

سنگ فرز انگشتی مینی حکاکی

خرید مینی فرز مینیاتوری (حکاکی)

اور فرز نجاری

اور فرز یکی از اصلی‌ترین انواع سنگ فرز است که در صنایع نجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه از دیرباز مورد توجه بوده است. این را می‌توان از اجداد آن، فرز رومیزی یا فرز صندوقی سوال کرد!

مهم‌ترین کاربرد اور فرز نجاری، اتصال میان دو قطعه چوب یا حکاکی روی قطعات است. برای این کار نیاز به تیغه‌های متفاوت احساس می‌شود. اینکه یک اور فرز بتواند به خوبی با تیغه‌های متفاوت سازگار شود؛ یکی از مهم‌ترین موارد در انتخاب اور فرز به شمار می‌رود.

اورفرز نجاری را می‌توان برای کف تراشی نیز به کار گرفت. معمولاً کارگاه‌های کوچک که دستگاه‌های سنگین و گران قیمت ندارند؛ با اورفرز چنین کاری را انجام می‌دهند. همچنین منبت کارها نیز برای کاش بار اطراف طرح از این محصول استفاده می‌کنند.

از جمله انواع اورفرز نجاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اور فرز ثابت
  • اورفرز پلان جر
  • اورفرز مشتی

موتور اورفرز یکی از اصلی‌ترین مواردی است که هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشید. این دستگاه‌ها نیاز به قدرت و دور زیاد دارند. موتورهای این دستگاه‌ها دارای فناوری‌های به روزی همانند استارت نرم، بورد سافت و… هستند.

انواع سنگ فرز براساس منبع تغذیه

انواع سنگ فرز بر اساس منبع تغذیه را می‌توان به دو دسته شارژی و برقی تقسیم بندی کرد. مینی فرز شارژی یا برقی هر کدام مزایای و معایب خود را دارند. از این رو باید به کاربردی که انتظار دارید داشته باشند توجه کنید.

برقی

این دسته از فرزها با استفاده از برق شهری کار می‌کنند. از این رو برای کارگاه‌ها و کارخانه‌ها گزینه‌های مناسبی به شمار می‌روند. با این حال دارای سیم هستند که ممکن است حرکت پذیری دستگاه را با مشکل مواجه کند. اما از جمله مزایای استفاده از سنگ فرزهای برقی می‌توان به سبک‌تر و حمل و نقل ساده‌تر آن‌ها اشاره کرد.

شارژی

فرزهای شارژی نیازمند به جعبه‌هایی دارند که باتری‌ها درون آن قرار می‌گیرند. نگهداری شارژ این فرزها چندان شما را آزار نمی‌دهد. اما وزن بیشتری که نسبت به فرزهای برقی دارند؛ شاید دستان شما را خسته کند. از سوی دیگر این فرزها قدرت کمتری دارند.

بادی

یکی دیگر از انواع سنگ فرز، فرزهای بادی هستند. این فرزها تکنولوژی جدید‌تری نسبت به سایر سنگ فرزها دارند. این تکنولوژی به شما اجازه می‌دهد از فشار هوای محبوس شده در کمپرسور هوا استفاده کنید. از جمله مزایای این نوع سنگ فرزها می‌توان به قدرت بیشتر، قیمت مناسب و طول عمر بالا اشاره کرد.

انواع سنگ فرز و کاربردهای آن‌ها را در این مقاله برسی کردیم. شما عزیزان می‌توانید این محصولات را به ساده‌ترین روش ممکن از ماهان تولز تهیه کنید. با خرید از ماهان تولز علاوه بر دریافت یک قطعه با کیفیت می‌توانید به تولید داخلی کمک کرده و از نظر اقتصادی نیز کارگاه خود را بهبود دهید. چرا که قیمت‌های ماهان تولز مقرون به صرفه و منصفانه ارائه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.